Strona główna




Pamiętajmy o konkurencji

Wygląda na to, że dyskusja jaka się wywiązała na Stronie Prokapitalistycznej na temat przerzucania podatków na konsumentów pomiędzy panem Mateuszem Machajem - Reprodukowalność dóbr, a panami Wojciechem Skrzypkiem - Żelazna, to znaczy jaka logika w ekonomii? oraz Rafałem Kopko - Przerzucanie kosztów - kto zyskuje, kto traci?, zakończyła się już w 2004 roku. Ciekawe, czy od tej pory uczestnicy dyskusji zmienili zdanie czy nadal bronią swoich tez?

Zrozumienie tego zagadnienie jest jednak niezwykle istotne i jest koniecznym warunkiem do wprowadzenia zmian wolnorynkowych w naszym kraju.

Pan Wojciech Skrzypek ma rację mówiąc, że podatki są przerzucane, choć być może to sformułowanie jest dość nieszczęśliwe może lepiej by było gdyby mówić "wliczone" w cenę produktu. Dlaczego jednak nie jest w stanie przekonać pana Machaja i jego argumenty nie trafiają do adwersarza który wychował się na krzywych podaży i popytu?

Być może kluczem do rozwiązania tego problemu jest obserwacja, że uczelnie ekonomiczne w Polsce, a pan Machaj jest doktorem na jednej z nich, są przesiąknięte treściami socjalistycznymi i w związku z tym lekceważy się tam zagadnienie konkurencji.

Moim zdaniem pan Machaj w swoich rozważaniach całkowicie zapomniał o czymś takim jak konkurencja na wolnym rynku i właśnie dlatego nie był w stanie pojąć zagadnienia doliczenia do ceny usług różnych podmiotów nakładanych podatków.

Jeżeli bowiem przedsiębiorca, w sytuacji braku opodatkowania, kalkulując ceną robi to w następujący sposób:

  • koszty surowców.
  • koszty potrzebne do przerobienia surowców w produkt finalny.
  • minimalna, w wyniku konkurencji, marża która stanowi satysfakcję producenta...
...to w sytuacji wprowadzenia opodatkowania musimy dołożyć kolejny podpunkt

  • koszty podatków...

...gdyż z definicji widzimy, że nie ma miejsca aby te koszty odjąć z poprzednich punktów.

Proszę jednak pamiętać, że konkurencja o której wspominam marży może być bardzo różna. Mogą być obszary działalności gospodarczej w której konkuruje ze sobą bardzo wiele podmiotów a zapotrzebowanie jest niewielkie (rynek pracy przy wysokich kosztach pracy) lub też podmiotów tych może być bardzo mało a zapotrzebowanie ogromne (nowe technologie). Ale to właśnie konkurencja o której całkowicie zapomina pan Machaj jest tym czynnikiem, który powoduje, że podatki są wliczane w koszty produktów i w efekcie pokrywane przez konsumenta.

Kolejnym jeszcze dowodem jest fakt, że konsument jest jedynym podmiotem na rynku, który posiada gotówkę. Skoro przedsiębiorca odprowadzając podatki płaci je w gotówce to oznacza, że uzyskał je właśnie od końcowego konsumenta. Skoro sam zadowala się minimalną marżą to widzimy, że te dwa zagadnienia, marża i opodatkowanie, dzięki właśnie konkurencji nie mają ze sobą nic wspólnego i nie wolno mówić, że przedsiębiorca może zrezygnować z części marży i te środki przekazać na podatki. Nie może z niej zrezygnować bo marża była minimalna, w danych warunkach konkurencji.

Ciekawy błąd natomiast popełnia pan Ireneusz Kasza w swoim tekście Przerzucanie podatków.

Czy zmiana nazwy może zmienić istotę rzeczy? Czy jeżeli zamiast powiedzieć "koszty najmu pracowników produkcyjnych wynoszą 25% ceny produktu" powiemy "koszty siły roboczej wynoszą u nas 30% kapitału zakładowego" to ma to jakiś wpływ na obiektywne koszty jakie ponosi firma zatrudniając ludzi?

Podobnie z podatkami, nie ma znaczenia, czy podatkom nadamy nazwę PIT, ZUS, ubezpieczenie, CIT czy VAT. Dopóki są to podatki to podlegają takim samym prawom, być może wartość jednego podatku jest naliczana w inny sposób niż wartość innego podatku, ale nie ma to żadnego wpływu na istotę sprawy. Zmiana nazwy bowiem nie może zmienić istoty rzeczy.

Stanisław Chmielewski
(2 listopada 2009)

Skomentuj ten artykuł
(wpisując jego tytuł w temat)

Umieść poniższe bannery na swojej stronie WWW










Webmaster
Copyright 2001, Paweł Sztąberek




Spis Autorów

Komentarz tygodnia

Książki
polecane

Czytelnicy
piszą

1 2 3 4
oooooooooooooooooooooooi
Subskrypcja
Jeśli chcesz być powiadamiany o nowościach na "SP" wpisz swój adres e-mail


Powiadom znajomego o "SP" wpisując jego adres e-mail

ooooooooooooooooooooooooi
Przyślij swoją opinię